5. Nädal Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest

Isiklik kogemus Shea 10 käsu näitel


Isikliku kogemuse näide Shea 10 käsu näitel puudutab käsk 8 „ Austa teiste inimeste privaatsust“ ja käsk 9 „Ära kuritarvita oma võimu“. 

Nimelt koheselt meenub käsk 8, kus teiste inimeste privaatsust tuleb hinnata. Selle käsu eksimise ohver olen ma isiklikult olnud, mis algselt küll väljendus naljatemisega aga lõppes sellega, et pidin pikalt seletama ja vabandust paluma, miks minu nime alt segane ja ebamäärane jutt veebis kajastus. Nimelt leidis aset selline situatsioon, kus olin jätnud oma sülearvuti pahaaimamatult lahti koos sotsiaalmeediaga. Korterikaaslane märkas seda ja leidis, et väike nali ei tee paha ja postitas sotsiaalmeediasse ja viimastele kontaktidele enda arvates paar huumoorikat lauset. Juhtus aga nii, et need humoorikad laused sattusid tööalasesse sotsiaalmeedia gruppi ning koheselt pöörduti minu poole, et saada selgitust ebavajaliku info jagamise kohta. Olukord õnneks lahenes ja korterikaaslane vabandas nii minu, kui ka grupis viibinud inimeste ees aga see piinlik hetk jääb meelde. 

Alates sellest hetkest ei ole ma jätnud oma sotsiaalmeedia kontot või e-maili avatuks, kui plaanin arvuti juurest lahkuda vältimaks sarnaseid situatsioone. Antud olukord andis hea õppetunni selle kohta, miks ei ole vajalik teiste inimeste asjades ringi vaadata ja postitusi teha, sest kunagi ei või teada, mis esialgu naljana tunduv postitus endaga kaasa võib tuua ja teiseks peab säilima  elementaarne austus teise inimese privaatsusele millele ka  Shea käsk 8 viitab.

Teine näide on seotud Shea käsk 9 „Ära kuritarvita oma võimu“. Selle käsu näide ei ole küll seotud isiklikult minu endaga aga selle käsu vastu eksimise tagajärgesid olen ma kohanud. Töötades klienditeenindus alal, mis hõlmab ka ligipääsu kliendibaasile, ehk konfidentsiaalsele infole on üsna ohtlik seda infot kasvõi suusõnaliselt töövälisel ajal jagada. Nimelt aga nii juhtus ühe töökaaslasega, kes otsustas otsida infot oma kolleegide kohta, sihtides kõige enam palganumbreid. Hoolimata sellest, et ta oli teadlik, et sellisele teguviisile on ettevõttes null tolerants ja seda jälgitakse, tegutses ta edasi. Vahele jäi see töötaja sellega, et see tegevus muutus igapäevaseks ja oma töö asemel surfas ta kolleegide profiilidel, et teada kui palju keegi palka saab jne. Nüüdseks see inimene enam oma positsoonil ei tööta ja lahkuda tuli tal päeva pealt ja tegemist ei olnud uue töötajaga vaid staazika töötajaga kellel oli oma positsoonil töökogemust üle 10 aasta. Minu enda jaoks on see hea õppetund, et ligipääs suurele andmebaasile annab inimesele tegelikult ka suure võimu aga kui seda kuritarvitada siis tagajärjed on üsna konkreetsed. Leian, et ettevõtte poolne teguviis oli õige ja oma võimu kuritarvitamist ja teiste inimeste privaatsuse rikkumist ei saa tolereerida.
 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

12. Nädal Inimese ja arvuti suhtlus ergonoomika ja kasutatavus

6. Nädal Arvutid ja pragrahvid I: tants intellektuaalomandi ümber

Eksam - „Shit happens“ – Eesti IT ala suurimast ämbrist.