Nädal 1. Noppeid IT ajaloost
QR-
KOOD
Esimene mõte või idee, mis
koheselt meenub on QR-kood ehk ruutkood (Quick
Response Code). QR- kood on loodud Jaapanis 1994 Denso Wave-i poolt ja seda
kasutati algselt autotööstuses varuosade kiireks skaneerimiseks. Algselt oli
antud kood patenteeritud aga hiljem anti
QR-koodile vaba ligipääs ja seda võivad nüüdseks kasutada kõik inimesed.
QR- koodi põhimõte seisneb
selles, et selle koodi taha on võimalik paigutada informatsiooni nii kirjas kui
pildis. Selleks, et seda infot näha või lugeda saaks on vaja kasutada QR- koodi
mobiilirakendust, mis selle mustvalge pildi lahti kodeerib ja suunab kasutaja
infoni (Tarantola, 2012).
Idee iseenesest on huvitav ja
tööstuslikus valdkonnas ka kindlasti asjalik ja kasutatav. Igapäevaelus aga on
QR-kood pigem eemaletõukav. Miks ? Selle on tinginud reklaamindusega tegelevad
ettevõtted, kes nägid/näevad QR-koodis uut innovaatilist lahendust, kuidas oma
toodet või teenust inimesteni viia. Teiseks mängib rolli ka info kätte
saamiseks kuluv lisaaeg. Nimelt on vaja kasutajal alla laadida vastav rakendus,
et QR-koodi lugeda saaks. Seejärel on vaja kood nutitelefoniga ära skaneerida
ning kogu selle tegevuse lõpuks ilmub ekraanile info ja üldiselt on selleks ebavajalik
reklaam, mis tekitab kasutajas pettumust ja üldiselt pettunud kasutaja sama
reha otsa uuesti astuda ei soovi.
Seega võib öelda, et QR-koodi
ebaedu on tingitud selle tänapäevaest kasutustest, milleks kahjuks on üldjuhul
reklaami edastus.
3D TV
Järgmise näitena võib välja tuua 3D telerid. 3D
efektiga telereid on pakutud aastast 2010 aga ometi ei ole see tehnoloogia
klientide seas väga populaarne ja 3d telerite ostu protsent on alates 2012.
aastast järsult kahanenud. 3d telerite tehnoloogia lõppu iseloomustab ka suurtootjate loobumine 3d tehnoloogiast. Samsung loobus aastal 2016 3d telerite
tootmisest ja 2017 aasta jooksul on otsustanud sama teha ka LG ja Sony
(Katzmaier, 2017).
Peamised põhjused miks 3d teler edu ei saavutanud on
järgmised:
·
Turule tulemise aeg -
Nimelt tulid 3d telerid turule vahetult pärast seda kui telepildi edastus teenus oli
üle läinud analoogselt edastuselt digitaalsele, mis tähendas ka seda, et
inimesed olid sunnitud ostma endale uue teleri selleks, et digitaalset teenust
kvaliteetset näha. Seega ei olnud inimesed veel valmis just soetatud telerid
välja vahetama, ainult selleks, et juurde saada 3d tehnoloogia.
·
Kallid ja ebamugavad prillid – Teine põhjus oli vajadus kanda spetsiaalseid prille, et 3d
efekti näha. Kuna 3d prillid olid erinevatel tootjatel erinevad siis neid sai
kasutada ainult koos soetatud teleriga. Prillid tuli ise juurde osta ja
prillipaari hind ulatus kuni saja dollarini, mis tähendab perekonna kohta suurt
lisa väljaminekut.
·
Lisakulu – Peamine põhjus, mis on ka seotud turule tulekuga
oli lisakulu, mis tuli teha et 3d telerit soetada. Inimesed, ei olnud selleks lihtsalt valmis (Silva,
2017).
Seega peab nõustuma väitega,
et antud tehnoloogia tuli turule valel ajal ja inimesed ei olnud valmis tegema
lisaväljaminekuid selle soetamiseks. Lisaks sellele, ei olnud 3d teleritel piisavalt kanaleid ja filme, mis antud
tehnoloogiat toetaks, mis omakorda tekitas olukorra, kus 3d teleri ostmine ei
olnud piisavalt põhjendatud.
Google
glass
Viimaseks näiteks võiks tuua
Google glass tehnoloogia, mis tekitas väga suurt tähelepanu ja ootust, kuna
idee tundus intrigeeriv ja utoopiline. Idee sisu oli luua peas kantav
multimeedia seade mis on ehitatud prilliraamide sisse. Seade on juhtiav häälkäsklustega,
ning on suuteline salvestama pilte ja video faile ning palju muud.
Ometi on tänapäevaks Google glassi
idee suuresti unustatud kuna seade, mis piiratud koguses 2013. aastal müüki
tuli oli kasutajatele pettumus ja edasi arendusest pole eriti midagi kuulda
olnud.
Peamised põhjused, miks antud
tehnoloogia läbi kukkus on arvatavasti järgmised:
· Turvalisus
ja privaatsus- Juba enne Google glassi müügile tulemist arutati, selle
seadme turvalisuses. Peamised murekohad olid just elektroonika mõjule, mis on
peale niivõrd lähedal. Mure iseenesest oli täiesti õigustatud sest ka
mobiiltelefonide tootjad on tunnistanud, et elektroonika seadmetelt eritub
tervist kahjustavat radioaktiivsust. Privaatsuse kohapealt leiti, et kuna seade
on võimeline pildistama ja filmima märkamatult igal ajal, siis võib see tegevus avalikus ruumis
inimeste privaatsust rikkuda ning tekitada palju kahju.
· Toote
välimus ja hind – Aastal 2013 turule toodud toode nägi välja nagu prototüüp
või pooleli olev toode, mis välimuselt polnud eriti ligitõmbav. Lisaks sellele
oli Google glassi ebamugav kanda kuna, see nägi inimese peas üsna veider välja
ning selle seadme eest pidi välja käima 1500 dollarit, mis on päris suur raha
maksmaks seadme eest, mis ei näe just kõige kenam välja.
· Seadme
sisu ja eesmärk – Peamine põhjus, miks Google glass edu ei saavutanud oli
tegelikult selles, et antud tootel puudus otsene eesmärk. Idee kanda peas
multimeedia seadet, millega on võimalik salvestada pilte ja videosid ning
surfata internetis on isenesest tore ja ilus aga sellel puudub reaalne eesmärk,
miks inimesel antud seadet tegelkult vaja on. Teiseks määravaks faktoriks sai
seadme sisu, mis töötas androidi peal. Nimelt olevat Google glassi graafiline
sisu väga halb ja probleemid esinesid ka interneti ühenduse hoidmisega.
Kogu seade
tekitas kahjuks inimestes suure pettumuse. Paljud katsetajad on andund seadmele
hävitava hinnangu. Creative Strategies Inc ettevõtte president Tim Bajarin
ütles, et see oli tema halvim viis kuidas kulutada 1500 dollarit aga tänu
Google glassile sai ta ka teada, mida kindlasti multimeedia seadme juures teha
ei tohi (Doyle, 2016).
Viited
Viited
1.
Tarantola A., Gizmodo (2012) How QR Codes Work and Why They Suck So Hard.
Loetud
aadressilt: http://gizmodo.com/5969312/how-qr-codes-work-and-why-they-suck-so-hard
2.
Katzmaier D. , CNET Magazine (2017) Shambling corpse of 3D TV finally falls down
dead. Loetud aadressilt: https://www.cnet.com/news/shambling-corpse-of-3d-tv-finally-falls-down-dead/
3.
Silva R. , Lifewire (2017) 3D TV Dies – Is it Really The End?.
Loetud
aadressilt: https://www.lifewire.com/why-3d-tv-died-4126776
4.
Doyle B. , Business 2 Community (2016) 5 Reasons Why Google Glass was a Miserable
Failure. Loetud aadressilt: http://www.business2community.com/tech-gadgets/5-reasons-google-glass-miserable-failure-01462398#i12w7YJwSvvzE4OV.97
Kommentaarid
Postita kommentaar